weckfles 2

Pagina top navigatie elementen

Proef met de weckfles: concluderen

Transcript

LEERLING: En dit kauwgompje, mag ik even een mesje? Kijk, die konden we gewoon zo uit elkaar trekken.
LEERKRACHT: En dan was dit die ongekauwde.
LEERLING: Ja.
LEERLING: Ja maar die…
LEERLING: Dit is die gekauwde, daar zit nog een klein stukje in. Dit was de ongekauwde scherpe kauwgom.
LEERKRACHT: Jeetje mina. Dus, wat kan je dan nu zeggen?
LEERLING: (…) zacht gebleven, en dit is hard.
LEERKRACHT: Dus, kauwgom wordt pas zacht als?
LEERLING: Als eh als eh er koolzuur bijkomt.
LEERKRACHT: Ja of als er gewoon?
LEERLING: Water bijkomt.
LEERKRACHT: Water.
LEERLING: Maar dat kan het nooit geweest zijn.
LEERLING: Maar klopt toch (…) volgende keer (…) kauwgom met water.
LEERKRACHT: Ja! Kauwgom met water want in principe in je mond.. of zou speeksel dan iets anders zijn dan water?
LEERLING: In water wordt kauwgom keihard!
LEERLING: In speeksel zitten veel meer bacteriën.

Wat zie ik hier?

• School: Basisschool ‘t Montferland
• Groep: 7/ 8
• Les: Proef met de weckflessen
• De leerlingen hebben enkele weken geleden in groepjes een onderzoeksvraag geformuleerd over het samenvoegen van verschillende etenswaren (bv melk en tomaten) en wat er verandert in de samenstelling als je deze ruim een maand in een weckfles laat zitten.

Wat doet de leerkracht?

In dit fragment bekijkt de leerkracht samen met het groepje de inhoud van de weckfles. Ze laat de leerlingen vertellen over de resultaten van hun onderzoek. Ze stelt open vragen ('Wat kun je nu zeggen?') en geeft een aanzet voor een conclusie ('Kauwgom wordt pas zacht als...?'). Ze denkt hardop na waardoor er meteen al een kritische vraag over de conclusie komt bovendrijven ('Of zou speeksel iets anders zijn dan water?'). Daarmee laat ze zien hoe je tot een geldige conclusie kunt komen.

Wat doen de leerlingen?

De leerlingen van dit groepje zijn verwonderd over hun waarnemingen. De ongekauwde kauwgom is hard en de gekauwde kauwgom is zacht gebleven. Ze proberen een verklaring te geven voor het feit dat het kauwgompje zacht is gebleven. Ze gaan daarbij in op de verklaringen die de leerkracht geeft ('Maar dat kan het nooit geweest zijn' / 'In water wordt kauwgom keihard').

lesfasen